ما خواستیم جذب توجه به مسجد جامع اصفهان. شما هم چنین کردید.

دوشنبه 24 مهر 1402
18:24
امید نیوز


این بازارها محل مناسبی برای فروش صنایع دستی قدیمی و سنتی بود، عمده کالاهای مورد معامله در این بازار طلا، شیرینی یزدی، منسوجات و فرش است. در گذشته لقب قیصریه را به مکان هایی می دادند که دارای ویژگی های خاص معماری بود، مثلاً مانند کوچه بازار، یا سرای بود که بیشتر در این گونه بازارها کالاهای گرانبها و منسوجات عالی می فروشند، بازار قیصریه بین میدان خان و مدرسه خان قرار دارد. قدیمی ترین بخش این بازار، بازار حاجی قنبر نام دارد که قدمتش به قرن نهم هجری قمری بر می گردد، و شامل مجموعه فرهنگی، تاریخی، امیر چخماق است. این مسجد در ابتدا بسیار کوچک و کاملا متناسب با جمعیت شهر اصفهان بود، اما بعدها، حضور این مسجد باعث شد تا افراد بیشتری به سمت این شهر آمده و موجبات رشد و توسعه اصفهان را فراهم کنند. برای استفاده از اتوبوسهای درون شهری میتوانید از اتوبوسهای ایستگاه انقلاب یا میدان شهرداری استفاده کنید که هر کدام در یک سمت خیابان چهار باغ عباسی قرار دارند. دسترسی به این مجموعه در شهر یزد به راحتی صورت می گیرد.میدان در امتداد خیابان سلمان فارسی واقع شده است. حمام خان دارای سه ورودی دسترسی است که به میدان خان، بازار کاشیگری و بافت مسکونی شهر نزدیک است. راهی که ایرانیان برای دسترسی به این آب پیدا کردند، حفر قنات یا کاریز بود. نسخ و کتابهای قدیمی این کتابخانه روی پوست نوشته شده است.

این کبوترخانهها، با طراحی عالی خود در جذب کبوتران و خلق زیستگاهی امن برای آنها حیرتبرانگیز بوده است. در دوره شاه عباس اول، از این کاخ برای برگزاری جلسات مهم حکومتی، استقبال از مهمانان خارجی و مراسم دولتی و همچنین بهعنوان مکانی برای تماشای مسابقات چوگان و اسبسواری استفاده میشد. این هئیت در طی جلسات کمیسیون نفط مطالبی درتشریح وضعیت صنعت نفط وعدم تکافوی وسائل رفاه اجتماعی کارگران تا قبل از تاریخ ملی شدن صنعفت نفط بیان داشت که موردایراد نماینده دولت کاناداونماینده شرکت سابق نفط قرار گرفت ومجددانمایندگان ایران بایرادات مزبور پاسخ دادند. در بخش شمالی، دو اتاق با کاربری های خاص و مدخل سرپوشیده قرار گرفته که در بخش میانی آنها طاق هایی زیبا متکی به ستون وسطی وجود دارد و در حکم ورودی دیگری است که از سمت حیاط مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق راهروی طولانی به صحن کلیسا هدایت می شود. در سمت جنوبی، یک در از درون کلیسا این بخش را مستقیماً به یک ردیف اتاق های مخصوص، ویژۀ خدمات، متصل می کند. اما در زمانی که هنگام شب به پل خواجو می روید، حین قدم زدن به سمت پل، با مشاهده دهنه پایینی پل، تصویری دقیقا همانند گنبد حرم امام رضا مقابل چشمان شما، نقش می بندد.

از این ایوان در گذشته دری به صحن موزه سابق (رواق امام خمینی) باز بوده است که اکنون به دلیل حفظ قداست محراب و ایوان، مسدود میباشد. ویژگی دیگری که در مورد معماری این بنا میتوانیم عنوان کنیم، تعداد طاقههای آن است. اشاره کرده اند. با این وجود که فقها و شارحان حدیث بغضاً در نقل حدیث و صحت و سقم آن در تردید بوده اند باز هم توجه به این احکام و احادیث ضروری به نظر میرسد. وی در مورد بناهای تاریخی مرمت شده شهر یزد تصریح کرد: مرمت ابنیه محلات شیخداد، ابوالمعالی و باغ گندم شامل حسینیه باغ گندم یزد، حمام باغ گندم، مرکز محله باغ گندم، بازارچه ابوالمعالی، مسجد ابوالمعالی، حسینیه شیخداد، بازسازی برج لردکیوان یزد، مرمت حصار شمالی یزد و همچنین طرحی برای مرمت و بازسازی برج سیدگلسرخ یزد از جمله این اقدامات بوده است. هم چنین جلوی مسجد امیر چخماق و سردر بازار تبدیل به حسینیه شد. در سال ۱۶۵۵ میلادی کلیسای ابتدایی تخریب شد و وانک کنونی طی ۱۰ سال جایگزین آن شد. دخمه مانکجی هاتریا، بنای قدیمیتری است که به شکل دایرهای با قطر ۱۵ متر ساخته شده است و نام آن برگرفته از نام یک شخص زرتشتی هندیالاصل است. پلان مسجد نیز به شکل چهارگوش بودن، از الگوی معماری کعبه الهی الهی، مرکز مقدس اسلام، الهام گرفته شده است.

کلیسای گریگور لوساوریچ مقدس دارای نقاشی های مختلفی است که با مراجعه به آن می توانید آن ها را تماشا نمایید. کاربرد لغت دخمه از دوران اقوام آریایی آغاز شده است؛ در آن دوران در رسمی مشابه هندوان، اجساد را در محلی به نام دخمه میسوزاندند که واژه دخمه به معنی داغگاه اینجا مفهوم خود را پیدا میکند. در واقع این مسجد در آغاز گسترش اسلام در ایران بنا نهاده شده و تا امروز تحولات بزرگی را پشت سر گذاشته است. شهرستان میبد در اواخر دوره ساسانی و حمله مغول، شهری معتبر و دارای جایگاه ویژه سیاسی بوده که گواه آن، سکههای ضربشده میبد در آن دوره میباشد؛ زیرا از صد و یازده شهری که در ایران قبل از اسلام شناسایی شده، تنها تعداد معدودی از آنها، شرایط و اجازه ضرب سکه را داشتهاند که میبد نیز یکی از آنها بوده است. چهارسوق و بازار شاهی یزد، از دیگر بناهای تاریخی قرن هشتم ه.ق، در انتهای خیابان مسجد جامع و در ضلع جنوب شرقی آن قرار دارند. مدرسه چهار باغ که به قول بسیاری از محققین هم مدرسه و هم مسجد بوده، با گسترهی ۸۵۰۰ متر مربع در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار دارد. بازار پنجه علی مشهور به بازار مسگران یزد، قدمتی ۶۰۰ ساله دارد و متعلق به قرن نهم هجری قمری می باشد که هنوز بافت سنتی قدیم خود را حفظ کرده است.بازار مسگرها در حد فاصل خیابان قیام قرار دارد و در آن انواع سازه های مسی و فلزی نظیر صنایع دستی تزئینی، ظروف آشپزخانه و ابزار آلات کشاورزی ساخته و عرضه میشود.بازار مسگرهای یزد در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۷۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این جشن به دلیل غسل تعمید حضرت عیسی برگزار میشود و مسیحیان معتقدند، در این روز باید داخل آبهای جاری رفته و در آن شنا کنند. یکی از مهمترین تفاوت ها درباره دخمه زرتشتیان این بود که ساخت این بناها با آداب و رسوم در مراحل مختلف همراه بوده است. تصویر زیر مکان این نقوش را در پلان مسجد جامع یزد، مشخص کرده است. جدا از تمامی این جذابیتها، از کنار معماری این باغ هم نمیتوان به سادگی گذشت. در کنار موزه این کلیسا، کتابخانه ای وجود دارد، که در آن اسناد و کتب تاریخی ارزشمندی نگهداری می گردد. این برج کهن با ۸ متر ارتفاع و سبک معماری اصیل استوانهای خود، دارای چهار هزار لانه کبوتر میباشد که به آن «کفترخانه یا کبوترخان» نیز گفته میشود. بر روی گنبدخانۀ مسجد که از دو پوستۀ بیرونی و درونی تشکیل شده است و به حفظ دمای این فضا کمک میکند، کتیبههایی با اسامی خداوند و آیات قرآنی منقوش شدهاند و هر چهار طرف آن، چهار گوشواره قرار دارد که زیبایی معماری آنجا را دوچندان کردهاند. شهر میبد، دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد بهحساب میآید که روزگاری در کنار دریای ساوه قرار داشته و ساکنان آن از طریق این دریاچه، رفتوآمد میکردند. معماران و استادکاران ارمنی با به کارگیری روشی نوین، به جای استفاده از سنگ، در بنای کلیساها از آجر و خشت استفاده کردند و سبکی جدید و خاص در معماری ارمنی آفریدند و آن را در تاریخ معماری به ثبت رساندند. بر خلاف اکثر کلیساهای ارمنی که از سنگ توف ساخته میشوند، کلیسای وانک به تبعیت از معماری صفوی از خشت و آجر ساخته شده و این اولین وام معماری ایرانی به معماری ارمنی است. شهر یزد یکی از قدیمیترین شهرهای جهان است که در بافت تاریخی آن، خانههای زیادی با خشت و گل ساخته شدهاند.

کاربرد و علت ساخت کبوترخانهها، گردآوری کود کبوترها و دیگر پرندگان برای مصارف کشاورزی بوده؛ همچنین در گذشته، استفادههای صنعتی زیادی ازجمله صنعت دباغی در چرمسازی و ساخت باروت نیز داشته است. علت آن نیز تاریخ و فرهنگ اصیل مردم یزد، تدوین برنامه جامع توسعه پایدار در فرهنگسازی، ساختوساز و حملونقل سبز، انرژی، آب، پسماند، سلامت، ایمنی و امنیت، گردشگری سبز، زیباسازی و فضاهای شهری میباشد. در دهه پنجاه نیز «محمدتقی فلسفی سخنران شهیر» به علت وجود حسینیههای بزرگ و مجهز، سبک سینهزنی، نوحهخوانی ویژه، نخل برداری ظهر عاشورا و برپایی روضه سیدالشهدا؛ به یزد لقب «حسینیه ایران» را داده است. آش جو گاو: این آش به شکلی خاص تهیه شده و برای آمادهشدن آن به خمیرترش نشده نیاز است. چاپخانه جلفای اصفهان پس از وقفه ای طولانی در سال 1687 میلادی با کوشش پیشوای مذهبی وقت، اسقف استپانوس، بار دیگر شروع به فعالیت نمود و سه کتاب در سال های 1687 و 1688 در این چاپخانه به چاپ رسید و سپس آن تعطیل شد، ولی در سال 1872 میلادی با همت شخصی به نام مانوک هوردانانیان بار دیگر صنعت چاپ در محله جلفای اصفهان رونق گرفت. کلیسای هوسپ آرِماتاتسی به کوشش اسقف داوید و با همیاری و کمک های مالی مردمی و فرمان متبرک جاثلیق اعظم پیلیپوس طی 1655 ـ 1664م در محل کلیسای سورپ آمناپرکیچ احداث شد. اگر به اماکن تاریخی و با قدمت علاقه مندید شهر یزد و جاهای دیدنی آن بهترین گزینه برای شما هستند که از این شگفتی های جهان دیدن کنید. از زندگانی وی به غیر از آن چه در گزارش های محدود تاریخ محلی یزد آمده، چیزی در دست نیست. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، سعید زارع در نشست برنامه ریزی بزرگداشت روز ملی مبارزه با استکباردر خاتم گفت دراین نشست اهداف وسیاست های 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار تبیین شد.

چشمی درب اتوماتیک پارکینگی - چشمی جک پارکینگی - چشمی کرکره برقی - چشمی ... کلیسای وانک متشکل از بخش های مختلفی می باشد. در حیاط کلیسای جامع قبور خاشاتور کسراتیسی(پدر صنعت نشر) و دیوید(اسقف اعظم) وجود دارد. ورودی، موزه کلیسای وانک، چاپخانه وانک، برج ناقوس، بنای یادبود ارامنه، کتابخانه، بخش اداری، محل سکونت اسقف و تالار اجتماعات. ناقوس، در جلوی ورودی اصلی کلیسای جامع به سبک ایرانی در دوره شاه سلطان حسین ساخته شده است. درباره پیشینه نارین قلعه میبد روایت است که سلیمان نبی (ع)، نارین قلعه را برای اختفای دفینه و گنج خود ایجاد نموده است. میبد با پیشینه تاریخی خود، یکى از نمونههای نادر شهرهاى باستانى ایران به شمار مىرود که هنوز بسیارى از عناصر شهرى قدیم مانند بناهای کهن و بازماندههای آن، کهن دژ، شارستان، راههای باستانى، بیرونهها و آثار گسترش شهرى در آن به چشم میخورد. این شهر با پیشینه هفتهزارساله خود، یک بافت تاریخی و ارزشمند را به یادگار گذاشته که بارزترین مشخصه شهرسازی و کهنسالی این شهر، دژ استوار «نارین قلعه» و تأسیسات دفاعی آن میباشد. کاروانسرای شاه عباسی میبد یکی از ۱۰۰۰ کاروانسرایی است که شاهعباس اول صفوی در پی سیاست گسترش راهها و امنیت تجارت، اقدام به ساخت آن در کنار جاده نموده است. فرزین فرشاد در گفتوگو با ایسنا با اشاره به نصب دوربینهای پلاک خوان در مبادی ورودی و خروجی شهر کرج اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰ دوربین پلاک خوان در ۹ ورودی و خروجی کرج نصب شده که در کنار کنترل وضعیت معاینه فنی خودروها، به صورت روزانه تعداد خودروهای خروجی و ورودی به کرج را ثبت میکنند. شهر یزد هزاران سال قبل در میان کویر ساخته شد و ساکنانش با اقوام مختلف در کنار یکدیگر زندگی کردند و با تعبیه تونلی آب را به آنجا آوردند.

پیشوای مذهبی وقت ارمنیان جلفای اصفهان، اسقف خاچاطور (وارتاپد) گساراتسی، حدود ۴۰۰ سال پیش در سفرش به اروپا با چاپ کتاب آشنا شد و در صدد برآمد در جلفای اصفهان نیز چاپخانه احداث کند. مقبره های خاچاطور کساراتسی و اسقف داوید، برای ادای احترام به این دو شخصیت برجسته، در زیر محراب قرار گرفته. سپس اسکلت بندی پوست پرنده روی این قالب قرار می گیرد. این آثار تاریخی در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد و در حوالی منطقه صفائیه قرار دارد. تغییرات و بازسازیهای صورت گرفته در این محل در دوران صفویاز قرار زیر است؛ ساخت چهار سوق بر روی کاروانسرا و تبدیل سردر بازار و میدان جلوی مسجد به حسینیه، در اوایل قرن سیزدهم.در زمان فتحعلی شاه قاجاراضافه شدن بخشی به شبستان مسجد و مرمت قسمتهایی از آن به دست حاجی بهترین ماشین ها برای مسافرت در ایران حسین عطارصورت گرفتهاست. همچنین، وجود انحراف قبله در طرح مسجد، نشاندهنده تاریخچهی قدیمی و اهمیت بیشتر آن است. آتشکده بهرام یزد نشاندهنده تنیده شدن آیین گسترده زرتشتی با فرهنگ غنی آریایی است و این آتشکده الان یکی از جاهای دیدنی یزد شده. واکاویهای تاریخی نشاندهنده شواهدی از دوره ساسانیان در سنگ بنای این مسجد تاریخی است. این سازه، شبیه به ساختمان کلاهفرنگی رشت یا تبریز بنا شده و دارای دوطبقه و بدون زیرزمین میباشد که طبقه اول، برای پذیرایی از مهمان و طبقه دوم، دارای چندین اتاق است. پلان اصلی شهر اصفهان چهار باغ بوده که از دو محور عمود بر هم تشکیل می شده و سی و سه پل در امتداد یکی ازین محورهای اصلی قرار گرفت و متصل کننده چهارباغ عباسی به چهارباغ بالا، باغ هزار جریب، عباس آباد و محله جلفا بوده است.

این کاروانسرا شامل ایوانهای بیرونی، ساباط (با پوشش یزدیبندی)، هشتی ورودی، حوضخانه، مهتابی، چهار هشتی زیبا، حیاط مرکزی، فضاهای سرپوشیده (سول) شرقی و غربی و بهطورکلی صد ایوان و اتاق و اجاق جهت استفاده کاروانهای تجاری و زیارتی بوده است. این قلعه در قرون اولیه اسلامی، عظمت و اهمیت زیادی داشته و برای دشمنان غیرقابل نفوذ بوده است. محلههای قدیمی و تاریخی یزد با وجود اینکه همچنان محل سکونت و رفتوآمد بسیاری از اهالی هستند؛ اما دچار تغییرات و دگرگونیهای زیادی نشده و اغلب شکل سابق خود را حفظ کردهاند. اما کساراتسی بیش از یک رهبری صرف دلش میخواسته کارهایی برای پیشرفت در جهت آگاهی بکند. کلیساهای جلفای نو به طور کلی دارای پلان های مربع ـ مستطیلی هستند اما بنا بر اقتضائات زمانی و مکانی و نیازهای به وجود آمده فضاهای داخلی و شکل بیرونی آنها تغییراتی کرده است. از جملۀ آنها می توان به کلیساهای مربوط به فرقه های کاتولیک و پروتستان اشاره کرد. از جمله تحولاتی که در مسجد جامع رخ داد می توان به تبدیل شبستان ها به ایوان که بر اساس سبک رازی ساخته شدند اشاره کرد. ولی در هنگام بازگشت معلم و پدر روحانی خود را از دست داد و نتوانست آنچه را که در نظر داشت به انجام رساند. وی تا سال 1646 در اروپا ماند و در موقع بازگشت یک ماشین چاپ با حروف و کلیشه های متعدد جهت چاپ کتاب مقدس و غیره همراه خود آورد.

بازارها علاوه بر جنبه تجاری، یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب یزد هستند. هشت نورگیر واقع در ساقه اجازۀ ورود نور آفتاب را به محوطۀ درونی می دهد و گردش این نور در فضای داخلی تأثیری خاص بر هر بیننده می گذارد. در این موزه نقاشیهای برجسته تاریخی، کتب نفیس خطی و آثار ارزشمند قدیمی نگهداری میشود که تا پیش از ساخت موزه در انباری متروک در کلیسا قرار داشتند. طراحی و نقشه ابتدایی شهر میبد طبق اصول شهرسازی ساسانیان، بسیار سنجیده و بهصورت شبکه مستطیل مانند با محورهای اصلی متقاطع و فرم چلیپایی بوده که در میان خندق و یک حصار قرار داشته است. نمونه اين گونه قلاع در بلورآباد واقع در حاشيه دشت شمالى روستاى قره ضياءالدين آذربايجان به دست آمده است. يک دفعه در دوره وزارت سيد ضياءالدين باغ ملى شد ولى در زمان شاه فقيد مسترد و مجددا درش بسته شده است. این کلیسا در همان زمان توسط ارامنه ساخته شد. با کمک شاگردان و همراهانش در مدرسه مذهبی (شاید بهتر باشد بگوییم علمی و مذهبی) آمنا پرگیچ یا همان کلیسای وانک شروع به ساخت و پرداخت این دستگاه کردند. این بخشها بیشتر بهمنظور انجام پژوهشهای علمی و تحقیقاتی احداث شده است. این بازار کوچک توسط یکی از حاکمان به نام حاجی قنبر به منظور رونق اقتصادی تأسیس شد. اوج آبادانی یزد، در قرن هشتم هجری و به خاطر قرارگیری در مسیرهای اصلی تجاری و داشتن صنایع نساجی و ابریشمبافی بوده و اتابکان یزد، از مهمترین عوامل پیشرفت آن بهحساب میآمدند؛ بهگونهای که این شهر، در مقایسه با سایر شهرهای کشور دارای اقتصادی شکوفا و ثروتمند بوده است. ساعت، دستساز است و یکی از خَیرین ارمنی به نام هوردانانیان آن را ساخته و به کلیسا تقدیم کرده است. غرفه ظروف چینی و سفالی کلیسای وانک که نقوش آنها متاثر از سه فرهنگ چینی، ایرانی و اروپایی است.

بهگفته برخی از محققان عواملی چون فرهنگ وقف، مشارکتپذیری و حضور دائم مردم در مسجد و همچنین مرمتهای متعدد باعث حفظ مسجد جامع اصفهان از نابودی در طول بیش از هزار سال عمر آن شده است. همچنین صد نخ پنبه را به صورت یک ریسمان در میآوردند و سه بار آن ریسمان را دور تا دور این قبرستان به گرد این میخ های کوبیده شده میپیچاندند. در زمانهای قدیم در این محله زرتشتیان و مسلمانان در این محله با هم زندگی میکردند. این بازارهای کوچک معمولاً مرکز محله های قدیمی شهر را تشکیل می دهند و برای پاسخگویی به نیازهای روزمره ساکنان هر محله هستند. عملیات ساخت این کلیسا که به کلیسای آمنا پرکیچ نیز شناخته میشود، در سال 1655 میلادی (1034 شمسی) آغاز شد و در سال 1664 میلادی (1043 شمسی) پایان یافت. پایه های بزرگ و خشتی بنا تقریبا از میانه تپه آتشگاه آغاز شده و در بالا به ستون هایی محکم تبدیل می شدند که در گذشته اتاق هایی نیز روی آنها قرار داشته است. اتاق اصلی خانه معروف به شاهنشین هم در قسمت پشتی تالار اصلی قرار دارد. «کامی» دختر جهانگرد لهستانی که حسابی معروف شده است؛ بهطورکلی یزد را «زیباترین شهر کویری جهان» میداند. در قرن پنجم هجری، «خواجه نظامالملک طوسی» شهر باتقوای یزد را «دارالعباده» نامیده است؛ لقبی که بسیار معروف شده است. بازار زرگری یزد دارای 53 مغازه با طلاهای 20 عیار معروف و خاص یزدی است که با زرق و برق خاصی چشم هر رهگذری را به خود خیره می کند.


[ بازدید : 30377 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به امید نیوز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]