ویژگی ها سد لفور

جمعه 14 مهر 1402
22:18
امید نیوز


IRAN- Alley of Chamestan Gardens, Mazandaran / کوچه باغ های چمستان مازندران جاده ی رامسر به گیلان از وسط این محله می گذرد . روبروی باغ معروف شاهپور غلامرضا واقع و دارای شالیزار و باغات مرکبات می باشد . رنگ زرد خانه های ماسوله بدلیل گل مخصوص در آن منطقه می باشد که در تپه های روبروی آن قرار گرفته اند و جزو مصالح بومی و خاص منطقه هستند. رود خانه ی نمک آبرود از کنار محله می گذرد . در مجاورت صفا رود قرار داشته و دارای باغات چای و مرکبات است. چنس، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. اگر در فصل تابستان به این روستای دلبرانه سفر کنید روزهایی گرم و آفتابی را تجربه خواهید کرد و به محض تاریک شدن هوا و غروب خورشید دمای هوا به صورت محسوسی پایین خواهد آمد. این منطقه مثل کلاردشت حتی در فصل تابستان نیز هوای بسیار خنکی دارد. بامسی در سر راه جاده رامسر به جواهرده واقع و تا رودخانه صفا رود امتداد داشته ،دارای قدمتی طولانی است بسیار خوش آب و هوا بوده و مناظری دیدنی و زیبا دارد . اگر تمایل دارید برای یک تفریح چند ساعته در اطراف این آبشار اقامت داشته باشید بهتر است از کمپ کردن برای این منظور استفاده کنید تا بتوانید یک اقامت اقتصادی و هیجان انگیز را تجربه کنید و لحظات زیبایی را در کنار عزیزانتان داشته باشید. دهانه ی اصلی پناهگاه، یک و نیم متر عرض و حدود 2 متر ارتفاع دارد. آبشار لوه در 20 کیلومتری گالیکش و در 5 کیلومتری شاهراه اصلی استان گلستان به خراسان شمالی هست. شما در روستا در کوچههای تنگ و باریک و سنگفرش که خانههای خشتی و شیروانیهای چوبی دارند، قدم میزنید و از آنهمه قشنگی و چیزهای جدید و بکر کیف میکنید. غار یاغی لوکا را میتوان یکی دیگر از مناطق بکر و دیدنی این شهرستان دانست که در بلندای کوه ایلمیلی قرار دارد.

یاغی لوکا در زبان محلی به معنای سوراخ راهزنان بوده و در شمال غربی رامسر واقع شده است. جواهرده یکی از مناطق رویایی و شاهکار است که کمتر در سایر نقاط ایران دیده میشود. اگر قصد ماندن در جنگل و چادر زدن را دارید حواستان به سرمای هوا و حیواناتی که در فصل زمستان گرسنه هستند، نیز باشد. ضمن اینکه امکانات رفاهی مختلفی نیز در این مجموعه وجود دارد که از جمله آنها می توان به رستوران، پارکینگ و سرویس بهداشتی اشاره داشت. در مسیر جاده جواهرده رامسر واقع شده و بعد از عبور از یک سراشیبی و پل که بر روی رودخانه ی زیبا و وحشی صفا رود زده شده به این محله ی زیبا با مردمانی خونگرم وارد می شویم طایفه جوربنیان از اهالی این محله اند . اگر از دوستداران طبیعت و طبیعتگردی هستید، در میان جاهای دیدنی این شهر آبشار ازارک می تواند یک تجربه بسیار عالی برای شما باشد. منظقه شکار ممنوع چلچلی که احتمالا اسم آن هم برای شما کمی عجیب و غریب است، در یک جاده ی صعب العبور قرار گرفته است! بشکافته سنگ به عنوان یک اثر زیبای طبیعی، شکافی سنگی و بزرگ به طول ۱۰۰ متر وارتفاع ۵۰ مترِ که انتهای آن بن بست است. درون شکاف منطقه بشکافته سنگ مسیرهایی برای سنگنوردی وجود دارد. منطقه ی بشکافته سنگ در روستای “ملومه”، در ۸ کیلومتری بخش دیلمان قرار دارد.

بقعه ی آقا سید حسن و آقا سید حسین در آن واقع است . بخش میوه و سبزی، ترشیجات و خوراکیهای محلی این بازار از حس و حال متفاوتی برخوردار است و گام برداشتن در آن میتواند حسابی برایتان لذتبخش باشد. زندگی در شهری که عروس شهرهای ایران نام گرفته میتواند ذوق و سلیقه ساکنین را به قدری لطیف کند که از دستان هنرمندشان هنرهایی زیبا مثل؛ کلاه مالی، نمدمالی، سبدبافی، سفالگری(کوزه گری)، گلیم و حصیربافی، چادرشب بافی، چوتاشی(کچه تاشی) و ساخت مجسمههای زیبای چوبی و ده ها صنایع دستی دیگر خلق شود. رامسر یکی از شهرهای زیبای استان مازندران در شمال ایران است و به عروس شهر های ایران معروف است. چون امکان ساخت و ساز در ماسوله بسیار محدود است (تنها خرابیها قابل بازسازی است) جمعیت ساکن و ثابت ماسوله حدود کمتر از ۱۰۰۰ نفر است ولی چند ده برابر ساکنین ثابت آن در شهرهای بزرگ ایران و خارج از ایران ساکن هستند. پناهگاه سنگی گیلارکش، در شمال روستای گیلارکش واقع شده است که از توابع دهستان پیرکوهِ دیلمان است و در سمت پایین روستا، در ارتفاع 1780 متری، روی دیواره ی صخره ای قرار گرفته است. این کاروانسرا، آن هم در روزهایی که کاروانسراهای کمی در شمال کشور ساخته می شد، گوشه ای از اهمیت مسیر عبوری سیاهکل و موقعیت استراتژیک این شهر را روایت می کند.

ناحیه جلگه ای بخش مهمی از جلگه پهناور گیلان به شمار می رود . ماهی سفید رودخانه ای عمده ماهیان این دریاچه را تشکیل می دهد که از حشرات آبزی و نرمتنان تغذیه میکند. شهرستان سیاهکل از لحاظ ژئومرفولوژی از دو ناحیه عمده کوهستانی و جلگه ای تشکیل شده که ناحیه کوهستانی ، بخشی از دامنه های شمالی رشته کوه البرز است و مهمترین ارتفاعات آن درفک و شاه نشین است . تقریباً از سه منطقه تشکیل شده که شامل منطقه آبرفتی که حاصل بر جای ماندن گل و لایی است که رودخانهها با خود آوردهاند و همچنین رسوبات دریا در زمانهای کهن و منطقه کوهپایهای بسیار زیبا با جنگلهای راش و همچنین منطقه کوهستانی که تا نیمی از سال معمولاً در آن برف هم وجود دارد. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که فاصله تهران و بابلسر تا جنگل لفور چه قدر است؟ درختانی پهنبرگ و وجود جنگل در حوالی گل رامیان، آن را مکانی ایدهآل برای گردش در دل طبیعت میکند. بسته به علاقهمندی شما به طبیعت، لوکس بودن هتل، دسترسی آسان به مرکز شهر و موارد دیگر، گزینههای بسیاری جهت اقامت در هتلهای گلستان وجود دارد.از هتلهای استان میتوان به هتل پارتیا از هتلهای پنج ستاره گرگان، هتل شهاب ناهارخوران، هتل کانیار در شهرستان علی آباد کتول و هتل قصر در مینودشت اشاره کرد.اقامتگاههای بومگردی در استان گلستان نیز تجربهی واقعی زندگی روستایی در طبیعت بکر منطقه را پیشکش گردشگران میکنند. این مرکز خرید دارای ۱۵۰ واحد تجاری لوکس بوده و از امکانات رفاهی همانند محوطه بازی، پله برقی، آسانسور و فودکورت برخوردار است که خریدتان را لذتبخشتر خواهد کرد.

این روستا محلی مناسب برای برپایی ییلاق است. فاصله قلعه رودخان تا دریا حدود یک ساعت و نیم است و برای دیدن خزر باید به فومن بر گردید، مسیر رسیدن به رشت را ادامه دهید و بعد از آن به سمت بندر انزلی بروید. بدون شک خدمات با کیفیت هم تاثیرگذار بود تا موفقیت یک متل کوچک ادامه پیدا کرد. قرار گرفتن این هتل در طبیعت بینظیر رامسر، واقعا تصویری بینظیر ایجاد کرده است که نمیتوان از دیدن آن چشمپوشی کرد. آب این پناهگاه، از رودخانه گیلارکش تامین می شده است. دارای باغات مرکبات و شالیزار بوده و خیابان شهدا که بهشت زینبیه ،گلزار شهدا و قبرستان اصلی شهر در آن واقع است از این محله می گذرد ،بهشتی که علاوه بر مردان و زنان ،دختران و پسران از دنیا رفته ی شهرمان ،تعدادی از مردان خدا ،مردان بی مدعایی که برای دفاع از کشور عزیزمان از جان عزیزشان گذشتند ،مردانی که در عین سادگی ،اخلاص ،مهربانی و افتادگی ،در میدان نبرد مانند شیران بودند وببران ،را در خود مهمان نموده و باعث افتخار وسر افرازی مردم وطن دوست و اهالی محل شده است . بازار ماهی فروشان ،محل برگزاری روز بازار و دیگر مراکز تجاری و میدان اصلی شهر (میدان امام ) در این محل واقع اند . این روستا در دهستان بیرونبشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بودهاست. این مرکز خرید در تمام فصلهای سال مشتری دارد، اما در فصل بهار و تابستان با توجه به ورود تعداد زیادی مسافر از نقاط مختلف ایران به این شهر توریستی، شلوغتر خواهد بود. جشن های به نام آیین گل کار روز مسجد آدینه در نیمه تابستان (قبل از اَسدماه) همرمان با آغاز اولین ماه گیلکی نوروزماه، انجام مراسم تیرماه سیزده که در شامگاه 12 آبانماه شمسی اجرا میشود، مراسم شب یلدا، سحرخوانی ایام ماه مبارک رمضان، سوگواری محرم و صفر در امامزاده آقابسمل، مراسم گهوارهبندی، دندان سری نوزادان و مراسم ازدواج و جشن های محلی نظیر پیربابو از دیگر آداب و سنتهای این سرزمین سرسبز است.

این محل در شمال شهر رامسر قرار گرفته و جز محله های ساحلی قدیمی رامسر است . فاصله روستای فیلبند تا دریا در نزدیک ترین مسیر با ساحل محمودآباد در حدود ۸۰ کیلومتر است. فرودگاه های تفریحی از جمله جذاب ترین و خاص ترین مراکز تفریحی در هر شهر و کشوری محسوب می شوند که در آن ها می توان پرواز بر ارتفاعات را تجربه کرد. علاوه بر فندوق، انواع نانهای محلی، لبنیات و داروهای گیاهی و گیاهان کوهی هم از سوغاتیهای جذاب آن هستند. ازجمله سوغاتیهای خوراکی این شهر میتوان به برنج، مرکبات، گردو، فندق، انواع ترشی و مربا، میوههای جنگلی، نانهای محلی، لبنیات، کلوچه، عسل و انواع شیرینیهای محلی اشاره کرد. این شهر به دلیل داشتن بارندگیهای فصلی زیاد و وجود کوههای پربرف، دارای آبشارهای زیادی بوده که از جمله پرآبترین و زیباترین آنها میتوان به آبشار ایج اشاره کرد. دارای بلوار و خیابانهای زیبا و با صفا ست و به دلیل قرار داشتن چهارصد قطعه تقریباً هزار متری در آن به چهارصد دستگاه معروف گردید ،چهار صد دستگاه به صورتی زیبا ، گل و درختکاری گردیده و در تمام فصول دارای گلهای مخصوص فصل می باشد . این آب گرم به دلیل داشتن خواص درمانی، سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود میکشاند. گردشگران برای رسیدن به این دریاچه باید ابتدا خودشان را به روستای توشن برسانند. یکی از بهترین مناطقی که در استان گلستان وجود دارد، آبشار زیارت گرگان است که برای مردم این استان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می تواند هر گردشگری را مجذوب خود نماید. این دشت در واقع مرز میان پوشش برفی و یخچالهای کوه الموت و پوشش سبز و انبوه جنگلهای شمال ایران است. بد نیست بدانید که هتل قدیم در انتهای این بلوار قرار دارد. فقط یادت باشه که این منطقه آب و هوای ییلاقی داره، پس مهم نیست که تو چه فصلی به دالخانی میری، حتما لباس گرم همراه خودت داشته باش تا ابرهای مهآلود و بارشهای این منطقه، غافلگیرت نکنن.

جنگل در هر فصلی رنگ و بوی خاصی دارد. آبشار لوه، در جنوب روستا قرار دارد. این تله کابین در فاصله ۵ کیلومتری از غرب این شهرستان واقع شده و فاصله بسیار کمی با شهر چابکسر در استان گیلان دارد. در حد فاصل نارنج بن و ابریشم محله محله ای به نام غریب محله واقع است که ابتدای خیابان بیست متری و شهر داری می باشد . فیلبند به بام شرقی مازندران هم مشهور است به دلیل آن که این آبادی در نزدیکی قله 3392 متری اندوار و حصین بن واقع شده و با نقاط همجوار خویش بسیار اختلاف ارتفاع دارد . اگر لوازم ضروری برای سفر زمستانه ندارید به هیچ وجه در فصل سرما به داماش سفر نکنید. در ایام تعطیلات عید نوروز و تعطیلات تابستانی تعداد مسافران در این شهر زیاد میشود و پیدا کردن اقامتگاه برایتان سختتر میشود؛ بنابراین بهتر است زمانهایی که خلوت است و اوج سفر نیست را برای رفتن به این شهر انتخاب کنید. البته در گذشته در زمان خودزکو مرز بین زبان مازندرانی و گیلکی پلرود کلا چای بود ولی این مرز تغییر کرده است. مثلا اشکوریان دیلمی اند و مشایی ها طبری اند و گویش رامسر هم یک گویش گیلماز هست یعنی ترکیبی از دو زبان مازندرانی و گیلکی هست زبان مازندرانی از کتول تا نشتارود تنکابن صحبت می شود و گیلکی از رودسر(ملاط) تا رضوانشهر صحبت می شود ولی گویش محدوده تنکابن تا چابکسر گیلماز هست. این اثر که در واقع پلی است که در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف یک دره ساخته شده و دهانه ۶۶متری این دره را برای عبور قطار راهآهن سراسری ایران به یکدیگر وصل میکند، پل ورسک نام دارد. اولین موزه تخصصی عاج در غرب آسیا، موزه عاج رامسر بوده که بیش از ۳۰۰ اثر ارزشمند ساخته شده از عاج فیل، در آن وجود دارد. در این دیواره صخره ای، چندین سوراخ به ابعاد متفاوت وجود داشته که بر اثر زلزله ی سال 69 بیشتر آنها بسته شده است.

از ویژگیهای بسیار جالب دیوارهای قلعه رودخان فومن این است که دور تا دور این برج و باروها حفرههایی شیبدار وجود دارد. قلعه گرماور در فاصله 1000متری ضلع غربی روستای «گرماور» در 58 کیلومتری شهرستان سیاهکل بر فراز کوهی بلند و صخره ای قرار دارد . در کرانه ی غربی رود خانه معروف صفا رود محله ای زیبا به نام لات محله قرار دارد لات در زبان محلی به ساحل کنار رود خانه گفته می شود . بنایی سنگی و آجری که تاریخ ساخت آن به دوران صفویه بر می گردد و اگر گذارتان به آن بیفتد، می توانید ساختمانی از سنگ رودخانه ای، آجر و ملات گچ و ساروج را ببینید که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان بر سر دوراهی رودخانه باباکوه و میثم رود احداث شده است، دارای حیاط مرکزی و ورودی هشتی مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است. توجه داشته باشید که چادر زدن، اسکان و روشن کردن آتش در این محوطه ممنوع است. روستای ماسوله یکی از دیدنیهای کشور ایران است که در گیلان قرار گرفتهاست. حدود یکصد وپنجاه نوع پرنده هم شناسایی شده که بیش از 60 نوع آن بومی منطقه است. منطقه اشکور در دو استان مازندران و گیلان است که بخش اعظم آن در استان گیلان واقع است و بخش دیگر آن در جنوب و جنوب غربی شهرستان رامسر به نام دهستان اشکور معروف است ، بررسی در ابعاد شمال غربی جنوب شرقی به طول 15 کیلومتر و شمالی جنوبی به طول حدود 12 کیلومتر انجام گردید که تعداد 67 محوطه از تعداد 11 روستای دهستان اشکور شناسایی شد که از این تعداد محوطه تعداد 47 محوطه دارای سفال است و محوطه ها از گورستانها و پناهگاههای سنگی و غارها و تپه ها و همچنین از آثار و بقایای سنگهای آسیاب در این منطقه به آن میتوان اشاره کرد که از دوره مفرغ تا دوره اسلامی ( قرن 6 هجری قمری ) در بر میگیرد که از جمله به یک پیکان سنگی از نوع چرت با کیفیت بالا و یک پیکرک سفالی حیوانی از دوره احتمالا پارتی میتوان اشاره کرد.

از آنجا راه را تا رسیدن به یک سه راهی ادامه دهید. یکی از محله های غربی و ساحلی- کوهپایه ای رامسر بوده و مردم آنجا به کشاورزی و ماهیگیری مشغول بوده و در گل کاری مهارت دارند . در دره ای زیبا قرار گرفته و خاندان اتابکی ، رامسری ، سلیمی و فلکی ها از اهالی این محله اند . کافی است یکبار غذاهای شمال را امتحان کنید تا عطر و طعمش همیشه در خاطرتان باقی بماند. اولنگ در زمستان ها شاهد برگزاری ورزش های زمستانی به خود است. گردنه حیران منطقه ای بسیار با صفا و جذاب با جاده های پر پیچ و خم و طبیعتی بکر و تماشایی است مه در طول مسیر می توانید از چشم انداز زیبای آن نهایت لذت را ببرید. طبیعت این پارک جنگلی همیشه برای گردشگران جذاب بوده است. اگر تحمل هوای شرجی را دارید آبتنی در فصل گرم سال در دریای خزر لذت وصف نشدنی دارد؛ اما مناطق کوهستانی سیاهکل در فصل تابستان دارای آبوهوای خنک است و برای رفتن به ییلاق گزینه مناسبی به شمار میرود. آب و هوای روستا در زمستان ها سرد و نیمه خشک و در تابستان گرم می باشد. استفاده از کتابخانه کاخ گلستان تهران تنها برای دانشجویان، استادان، نویسندگان و محققان با ارائه معرفی نامه، مجاز می باشد. برای رفتن تا شیرگاه نیز، میتوانید از نقشه و یا نرم افزار جی پی اس کمک بگیرید تا شما را به جنگل و سد لفور برساند.

آبشار ایج که به آبشار ده قلو هم شهرت دارد، در روستایی به همین نام یعنی روستای ایج یا اشکور علیا واقع شده و یکی از مناطق دیدنی رامسر به شمار میرود. در مسیر حرکت خود با اتومبیل در جادههای دورتادور پارک، آهسته و بااحتیاط برانید. اتاق پذیرایی آن دارای ارسی (نوعی پنجره مشبک که لنگههای آن در داخل چارچوب بصورت عمودی حرکت میکنند) بوده و طرحهای منقوش بر روی دیوارهای آن حک شده است. در واقع کاخ موزه گرگان عمارتی قدیمی است که از دوران حکومت پهلوی اول به جا مانده و پس از بازسازی هایی که در آن صورت پذیرفته اند با تغییر کاربری مواجه گردیده و به کاخ موزه گرگان تبدیل شده است. یکی از نفیسترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران، کاخ مرمر یا کاخ سلطنتی رامسر بوده که در سال ۱۳۱۶ به دستور رضاشاه احداث شد و تا پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ به عنوان اقامتگاه خانواده پهلوی استفاده میشد. برای آتش روشن کردن بهتر است هیزم یا زغال را از کلاردشت خریداری کنید تا دیگر به شکستن چوب و پیدا کردن هیزم نیازی نداشته باشید. برای رسیدن به قلعه مارکوه، ناگزیر به طیکردن ۳۲۰ پله هستید! این قلعه را به قرن سوم و چهارم هجری نسبت داده اند.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد اجاره ون برای شمال لطفا به بازدید از وب سایت ما.


[ بازدید : 32767 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به امید نیوز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]