??? ? ???? ?? ??? ??? ????? ?? ????? ???? ??????? ???

سه شنبه 31 مرداد 1402
11:48
امید نیوز


گوینده رادیو به هیچ عنوان نباید از فحاشی استفاده کند

ضرورت ارتقای سواد رسانه ای و آگاهی از زبان و ادبیات فارسی در نشست نقد و بررسی «نقش رادیو در فرهنگ سازی» مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان صدا و سیما، پنجمین جلسه بازنگری به ریاست اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما با موضوع «نقش رادیو در فرهنگ سازی» اختصاص داشت. مهمانان این نشست علیرضا مقصودی مدیر رادیو جوان، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ، سید هادی موسوی نژاد منتقد و تهیه کننده و مهدی شهرازایی منتقد و تهیه کننده بودند.

نمی توان انتظار داشت که همه شبکه ها با سرعت یکسانی مخاطبان خود را افزایش دهند

محمدزاده رئیس رادیو ایران در این نشست در پاسخ به این سوال که آیا با وجود تعداد شبکه های رادیویی، انتظارات مردم از رادیو برآورده شده است؟ وی گفت: افزودن شبکه های رادیویی به معنای تغییر برنامه برای عموم و معرفی نگاه تخصصی به رادیو است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که مخاطبان همه شبکه ها یکسان رشد کنند.

وی افزود: رادیو در گذشته دو کارکرد خاص داشت یکی موسیقی و دیگری خبری که بیشتر شبیه تلویزیون بود اما امروزه رادیو به صورت تخصصی توسعه پیدا کرده و مخاطبان خاص خود را دارد و کارکردهای هر شبکه را دارد. توسط مخاطبانش اندازه گیری می شود.

مدیر رادیو ایران با اشاره به نیازسنجی شنوندگان برای شناسایی موضوعات مورد علاقه خود خاطرنشان کرد: شنوندگان در قبال برخی رادیوها از جمله سلامت، ورزش، قرآن، اقتصاد و ... مسئولیت روشنی دارند. شنوندگان می‌دانند که کدام موج را دنبال کنند و برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان رادیو می‌دانند که باید روی موضوعات خاصی تمرکز کنند تا برنامه‌های جذابی را در اختیار شنوندگان قرار دهند.

وی ورود رسانه های نوین و مبتکر را موجب تغییر نقش رسانه های سنتی از جمله رادیو دانست و گفت: رسانه های جدید ابتدا رادیو و رسانه را پایین آوردند اما با شناخت ابعاد و ویژگی های عصر ارتباطات، رادیو می تواند به طور موثر استفاده شود." از قدرت او استفاده کند

هنوز هیچ پوشش جاده ای وجود ندارد

حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در نشست اختتامیه به تنوع شبکه های رادیویی در دنیا پرداخت و گفت: در عصر امروز به غیر از رادیو عام و رادیو ویژه، با رادیوهای ویژه ای هم کار می کنیم که می توانند پاسخگو باشند. مخاطب ما به آن نیاز دارد

وی افزود: رادیو بدیهی است که توانایی جریان سازی و جذب مخاطبان زیادی را دارد. مخاطبان نیازهای خاص و عمومی دارند. به همین دلیل شبکه های تخصصی مختلف دولتی و خصوصی برای رفع تمامی نیازها ایجاد شده است. امروزه بینندگان می توانند به راحتی هر موضوعی را که نیاز دارند یا به آن علاقه دارند در رادیو دنبال کنند.

مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به رسالت رادیو گفت: به طور کلی دو کارکرد و هدف آموزشی، اطلاع رسانی و سرگرمی توسط رادیو در دنیا تعریف شده است. در واقع رادیو همچنان رسالت خبری خود را برای مخاطب حفظ کرده و جنبه آموزشی آن قابل درک است.

حبیبی لزوم یکسان سازی سیگنال (همگام سازی) در سراسر کشور را اقدامی ضروری در جهت افزایش بیننده دانست و گفت: و این اگرچه قادر به پوشش جاده ای نیستیم، به این معنی است که شنوندگان جاده از دریافت راضی نیستند. یک سیگنال پیوسته در جاده

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی از طریق صداوسیما گفت: شبکه های رادیویی اکنون نقش مهمی در تقویت فرهنگ بومی و محلی، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و کارآفرینی دارند.

مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به نقش مفید رادیو در سامان بخشیدن به فضای فرهنگی و اجتماعی گفت: رادیو می تواند در مسائل اجتماعی بسیار پیشرو و موثر باشد.

به عنوان مثال، وی استفاده از کمربند ایمنی در رسانه ها را از منظر تئوری سیل توجیه کرد و اظهار داشت: «رادیو می تواند به درک جمعی و ارائه بسیاری از مسائل مانند استفاده از کمربند ایمنی و مسائل بهداشتی کمک کند. رادیو قدرت رفتار جمعی موثر است

قبل از ما یک مخاطب خاکستری است

مقصودی مدیر رادیو جوان نیز توجه به مخاطب را برای دستیابی به هدف فرهنگ سازی ضروری می داند و تاکید می کند: رادیو شنوندگان پرشور و هواداران پرشوری دارد که برنامه ها را دنبال می کنند. ظاهر و محتوا، بخشی از فرآیند برنامه نویسی را تعیین می کنند.

وی درباره کانون هواداران رادیو جوان گفت: رادیو جوان بسیار مخاطب محور است و سلیقه مخاطب را دنبال می کند. مثل تماشاگران ما در کلوپ هواداران ما را دنبال می کنند و از برنامه ها انتقاد می کنند.

مدیر رادیو جاوه گفت: در حوزه توسعه فرهنگی به سراغ طبقات اجتماعی مخاطبان رفتیم و نیازهای نسل جوان امروز را بررسی کردیم.

مقصودی با اشاره به ارتباط صداوسیما با فضای مجازی گفت: وجود پادکست اولین تجربه ارتباطی ما با فضای مجازی است و سپس حرکت به سمت دیجیتالی شدن همراه با تغییر شکل به ما مخاطبان کمک کرد تا از امروز خود را حفظ کنیم. خودمان

رئیس رادیو جوان تصریح کرد: با مخاطب خاکستری روبرو هستیم. شاید موضوعی برای مخاطب چندان جالب نباشد، اما هدف ما این است که بیشترین مخاطب ممکن را جذب کنیم تا با برآورده کردن حداقل نیازهایشان، آنها را به تدریج به حداکثر بازدید نزدیک کنیم.

و افزود: رادیو با فعالیت های ویژه و همکاری درون گروهی تجدید و بازیابی می شود و با نیازهای جدید مخاطبان سازگار می شود.

هیچ رویه ثابتی در سیاست پخش رادیویی وجود ندارد

موسوی نژاد، منتقد و تهیه کننده رادیو گفت: یکی از مشکلات صداوسیما نحوه سیاست گذاری فرهنگی است. زیرا سیاست هایی که از صداوسیما پخش می شود الگوی ثابتی ندارد و در طول زمان تغییر می کند.

وی همکاران رادیویی را صادق، غیرقابل پیش بینی و با فرهنگ دانست و تصریح کرد: اگر قرار است مشکلاتی تدوین شود، باید مشاوره های کارشناسی ارائه شود و برنامه سازان بدون نهادهای تصمیم گیرنده بیرونی، سیاست مناسبی در تولید برنامه اتخاذ کنند.

وی تحقیق در مورد آینده برنامه های رادیویی را موضوعی مغفول دانست و گفت: باید بدانیم به نسل امروز چه می گوییم و چه برنامه ای برای آنها می سازیم که به فرهنگ عمومی و اجتماعی تبدیل شود.

موسوی نژاد ادامه داد: هر بسته فرهنگی باید قانع کننده و اجرایی شود. بنابراین باید مجری رادیو برنامه هایی را انتخاب کرد که دارای دانش رسانه ای باشد تا بتوان آن را پرورش داد.

جای خالی گروه های خانوادگی در شبکه های بی سیم

منتقد صداوسیما به شدت از غیبت گروه خانواده در شبکه های رادیویی گفت: کانون جامعه خانواده است، اگر این گروه در شبکه های رادیویی نبود رسانه موثری برای زنان و بانوان نبود. دختران صدای خود را در زمان مناسب شنیده می کنند یا درگیر عمل می شوند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به نمادهای ملی از جمله پرچم، سرود ملی، اقلیم و زبان، گفت: با تمرکز بر قهرمانان بومی و تبلیغ شخصیت های فرهنگی بومی و محلی، بینندگان می توانند به آنها افتخار کنند. علاقه بیشتری دارد.» احترام به همه زبان‌ها و گویش‌های میهن به رسانه‌ها این امکان را می‌دهد که به همه نوع مخاطب گوش دهند و این واقعیت در استراتژی کلان ما به‌خوبی منعکس شده است.

من نمی توانم مثل گذشته برنامه بسازم و اصرار کنم که جوان های امروزی به حرف های من گوش دهند.

جوانی شاه رضایی تهیه کننده در ادامه این نشست بر اهمیت فرهنگ رسانه ای در شبکه های رادیویی تاکید کرد و گفت: فرهنگ فقط به موسیقی و کتاب خلاصه نمی شود، بلکه فرهنگ باید پا جای پای عرصه های اجتماعی، ورزشی و ورزشی بگذارد. زمینه های اقتصادی نیز

وی در ادامه گفت: در دو دهه اخیر این سوال مطرح است که چقدر با فرهنگ جامعه و صدای مخاطبان سازگار شده ایم؟ مخاطب دهه 70 و 80 با بیننده دهه 60 یکی نیست. نمی توانم بگویم که جوانان امروز با اجرای برنامه هایی مانند گذشته به من گوش می دهند.

شاه رضایی به تفصیل توضیح می دهد: برنامه نویسان منتظر دستورالعمل نباشند. او خودش سلیقه مخاطب را تعیین می کند; او خود محور است و پویایی تولید او را با مخاطبان هدفش به روز نگه می دارد.

گروه تولید «کافه رادیو» گفت: با درگذشت مهران دوستی به عنوان یک فرصت، ۱۴ سال برنامه ای به نام کافه رادیو پخش کردیم و در این مدت چهار بار قالب برنامه را تغییر دادیم. جامعه مجبور به تغییر است.مخاطب برای اینکه همگام شود و عقب نماند.

وی در خصوص توسعه رسانه و تغییر شکل رسانه و گستردگی متفاوت آن گفت: در زمانی که تولید محتوای برنامه یا موسیقی آسان بود. مخاطبان با بسیاری از فعالیت های بیهوده و عمدتاً خطرناک و حجم محدودی از محتوای مفید در بخش موسیقی مواجه هستند. اینجاست که کار رادیو سخت تر می شود.

شاه رضایی ارتقای سواد رسانه ای مردم را مهم دانست و گفت: ارتقای سواد با حفظ زبان فارسی و احترام به ادبیات فاخر و مطالب مفید امکان پذیر است. یک برنامه نویس رادیویی باید محتوای سالم را مدیریت کند و در برنامه خود بگنجاند تا شنوندگان خوب و بد را تشخیص دهند و سواد رسانه ای خود را ارتقا دهند.

تفاوت رادیو با دیگر رسانه ها در تکرار است

در ادامه محمدزاده در پاسخ به این سوال که رادیو ایران چه نقشی در توسعه فرهنگی دارد؟ برای ما مهم است که نیازهای فعلی مخاطب را بشناسیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم تا اثری که تولید می کنیم بسته به جنسیت، سن، زمان و مکان مخاطب تاثیرگذار باشد، در غیر این صورت مخاطب رادیو را تغییر می دهد. او گفت. دست خود را تکان دهید و ناپدید شوید.

وی افزود: تفاوت صداوسیما با سایر رسانه ها مانند سینما تداوم و تکرار گوینده با صدای بم است. زمانی که جامعه هدف از محتوا استقبال می کند، احساس مفید بودن می کنیم و در جهت بهره مندی فکری و فرهنگی گام برداریم. در عین حال، رادیو به دلیل سرعت، قوام، گستردگی و گستردگی پخش خود می تواند با تکیه بر فراوانی و تنوع محتوا، بخشی از فرهنگ سازی را بر عهده بگیرد.

مدیر رادیو ایران توجه به زبان فارسی را در رسانه ها برشمرد و گفت: آنچه در تنوع برنامه ها حائز اهمیت است، استفاده از زبان فارسی برای بیان علمی و خاص دنیای مدرن که ایران است است. مراقبت های ویژه برای محافظت از رادیو انجام می شود.


[ بازدید : 136 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به امید نیوز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار عطر مردانه اورجینال انجام پروژه متلب نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]